Al een paar jaar staat het op ons wensenlijstje en nu is het eindelijk zover!

We hebben een stand op het Margriet Winter Festival!

Superblij zijn we hiermee.
Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle voorbereidingen.
Wat loopt wel en wat loopt niet, welke problemen komen we tegen etc.

Inschrijving

De inschrijving liep niet geheel volgens het boekje.
Na diverse keren mailcontact en telefonisch contact met een salesmedewerker gehad te hebben over de mogelijkheden, was ik zover om de inschrijving te doen.
Dit moest via hun website.
Ik had naar aanleiding van eerder beursbezoek als consument en de contacten met de salesmedewerker een goed beeld bij wat ik wilde.

De plek en de grootte van de stand.

Als je wel eens op het winterfestival geweest bent, weet je dat er 3 hallen zijn, waarvan 1 met kerstartikelen.
Ons assortiment sluit superleuk bij de kerstdagen aan, dus dat was de hal die ik wilde.
En dan natuurlijk een plekje in de "loop".
Dit had ik bij de salesmedewerker aangegeven en ook in de opmerkingen bij de inschrijving vermeld.
Ook had ik aangegeven dat ik een stand van 3x3m wilde.
Toen kwam de bevestiging....
Dat was schrikken.
Ze hadden ons geen plekje in de gewenste hal gegeven, de afmeting van de stand was anders (7m2 ipv 9m2) en het allerergste, de plek was echt in een weggestopt hoekje.
Zo'n hoekje dat de meeste beursbezoekers overslaan.
Ik heb een reply op die mail gestuurd, waarop ik een automatische reactie kreeg dat ik binnen 3 dagen reactie zou krijgen.
Een week later had ik die reactie nog niet, dus heb ik weer contact opgenomen met de salesmedewerker waar ik eerder contact mee had.
Dit was op een vrijdag.
Ze gaf aan maandag degene aan te spreken van de indeling en bevestiging en op zoek te gaan naar een ander plekje.
Die maandag kwam er inderdaad een nieuwe bevestiging.
Met helemaal de perfecte plek.
Afmeting, hal en locatie in hal, gewoonweg geweldig!

Plattegrond

Plattegrond margriet winterfair - plek van Suits you well

Promotie

En dan....
Dan heb je dus een inschrijving en moet er een plan komen.
Dus in de eerste week van oktober heb ik mij bezig gehouden met het promotie-materiaal en het bedenken van leuke beursacties.
Via Google kun je advertenties maken.
Hier kun je dan kiezen aan welke doelgroep je de advertenties wilt weergeven en zelfs op welke pagina's ze vertoond moeten worden.
Ik heb gekozen voor een heel specifieke doelgroep, namelijk mensen met kinderen (ja, google weet alles van je) en alleen plaatsing op de site van Margriet zelf.
Zodat de juiste mensen weten dat wij daar ook zijn.
Ook op Facebook heb ik een dergelijke doelgroep aangemaakt.
Nu gaat het maken van de uiteindelijke banners mijn vaardigheden te boven.
Ik kan het wel, maar sinds een tijdje hebben we een designer/fotograaf in dienst.
Zij kan dat beter en sneller dan ik en het resultaat is dan ook nog eens veel mooier.
Dus ik heb een plan geschreven met wat ik aan formaten nodig heb en zij is er druk mee aan de slag gegaan.
Zie hier een van de resultaten :) 

banner margriet winterfair

Ook denken we alvast aan een mooie banner voor in de stand en flyers om uit te delen.

Spandoek en Flyers

In de derde week van oktober ben ik samen met onze fotograaf/designer bezig geweest met het ontwerp van het spandoek en de flyers voor in de stand.
Op het beeldscherm ziet het er geweldig uit, ik ben echt zeer benieuwd naar het eindresultaat als het binnenkomt.

Aan de tekentafel

Eind oktober, tijd om de inrichting voor de beursstand te gaan maken.
In het magazijn hebben we een plek leeggemaakt ter grootte van de beursstand.
En dan wordt het tijd om alle ideeën die ik in mijn hoofd heb op papier te gaan zetten.
En daarna een zaagplan te gaan maken. 

aan de tekentafel voor de beursstand

Nu is zo'n beurs al een behoorlijk kostbare aangelegenheid, dus we willen wel een beetje low budget standinrichting.
We weten nog niet hoe het gaat lopen op de beurs, dus voor hetzelfde geld gebruiken we hem nooit meer daarna.

Doordat we in het verleden al eens een winkel hebben verhuisd en daarna ook nog een hebben gesloten, hebben we wel heel veel materiaal gewoon op zolder liggen.
Als ik ga kijken naar MDF, kan ik bijna alle inrichting hieruit zagen.
Dat scheelt!
Voor dozen of manden voor in de kasten, was ik al aan het rondkijken op internet.
Ik vind die dingen nog best duur, helemaal als je ze misschien maar 1 keer gebruikt.
Mijn man had het geweldige idee om de dozen waar we onze voorraad ook in bewaren te gebruiken en deze dan met behang te beplakken.
Behang hebben we van het inrichten van de winkel ook nog zat over, dus ook hier kosten bespaard!

Proefopstelling

Na flink wat zagen en schroeven is het tijd voor een proefopstelling.
Dat is een spannend moment.
Komt het er ook zo uit te zien als je in gedachten had.
Heb je echt wel de ruimte die je hoopte te hebben.
Kasten op zijn plek, hangbuizen erin, planken erop en wat paspoppen.
Daarbij ook wat jurken en kostuums inhangen, dit is nog wel het belangrijkste.
Kunnen we de artikelen die we willen verkopen kwijt, zonder te proppen.
Gelukkig valt het allemaal erg mee, zie foto hieronder. 

proefopstelling voor de beursstand

Verven en behangen.

Nu de kasten in elkaar zitten, wordt het tijd om de kasten te gaan verven.
Eerst maar de basis goed hebben.

Aangezien we met gebruikt hout werken, heb ik eerst alle niet geschilderde delen in de grondverf gezet.
Daarna heb ik alles nog een keer in de grondverf gezet om een effen basis te hebben.
De kleur die we wilden, gebruiken we in de winkel ook en die past perfect bij het behang op de dozen.
Het is een metallic grijstint.

En nu ik toch aan het verven ben, neem ik de kast in de winkel achter de toonbank meteen mee.
Dit stond al een tijdje in de planning, maar het kwam er steeds niet van.
Voor het behang op de dozen heb ik nog een aangebroken pakje behanglijm.
En daar maak ik een fout....
Ik strooi het poeder in een emmer op de weegschaal om te meten hoeveel gram er nog is, zodat ik weet hoeveel water ik nodig heb.
Vervolgens gooi ik het water er boven op...FOUT... behanglijm moet je al roerend toevoegen aan je water.
Ik weet nu waarom ;)
Lijm met heel veel klonten dus...

De emmer gaat mee naar huis, waar we een soort mixer hebben voor aan de boor.
Hiermee hebben we een keer of drie de lijm gemixt en een dag later was hij gelukkig glad.
Mijn oudste zoon die al lootjes getrokken had op school, heeft ook dankbaar gebruik gemaakt van de lijm voor zijn surprise.
Hij is lekker op tijd :)

Hieronder een foto van de deels geverfde stand. De dozen staan al in de kasten. 

verven en behangen - een tussentijdse foto

Opbouwen

De dag voor de beurs kunnen we de stand gaan opbouwen.
Het is een drukte van belang rondom de jaarbeurs met standhouder die kun stand komen klaarmaken.
In eerste instantie staan we volledig aan de verkeerde kant.

Het is van buiten niet echt duidelijk hoe de hallen lopen.
Maar na binnen een rondje te hebben gelopen en onze stand te hebben gevonden, kunnen we buiten een redelijk goed plekje krijgen om uit te laden.
Nadat we alle spullen bij de stand hebben, kunnen we beginnen met de inrichting.

Een tegenvaller!!
De stand die we gehuurd hebben is 3m x 3m.
Helaas is dit de wandafstand en zit rondom op de vloer een plint van 5cm! Hiermee wordt het bruikbare oppervlakte dus 2,90m x 2,90m.
En wij hebben de stand gemaakt op.... 3x3.
Met wat zaagwerk kunnen we het uiteindelijk wel aanpassen naar de juiste afmetingen.
Gelukkig is alles zaagbaar en inkortbaar. 

stand opbouwen

Beursdagen

Het Margriet winterfestival duurt maar liefst 7 dagen.
En je wilt op zo'n beurs toch graag met 2 mensen je stand bemannen.
Je kunt elkaar dan een beetje afwisselen.

7 dagen achter elkaar staan is behoorlijk zwaar :)
Dit vergde enige planning, aangezien de webshop en de winkel ondertussen natuurlijk ook gewoon doordraaien.
En daarnaast moeten we voor onze kinderen natuurlijk ook opvang regelen.
Maar uiteindelijk met wat extra hulp hier en daar, hebben we het uiteindelijk rond gekregen.

Het was echt super leuk om te doen.
Veel positieve reacties gekregen en ook behoorlijk wat interesse van mensen die komend jaar een bruiloft hebben.
Onze actie om, als je de facebookpagina te liked, een kinderstropdas of kinderketting voor 1 euro te mogen aanschaffen, viel ook in goede aarde.
Hier werd enthousiast op gereageerd en veel gebruik van gemaakt.

Op sommige momenten stond onze kraam best vol.
En dan is 3x3 toch wel klein...
Misschien een volgende keer toch een grotere stand.

Wij kijken terug op een leuke en geslaagde beurs.

Laat je in een reactie weten of je het leuk vond dit zo te volgen?
En op welk gebied je nog meer een kijkje in onze keuken zou willen?
Wie weet doen we het dan nog een keer ;)

de stand is af

Geplaatst in Bedrijf door

Tineke Van den Akker